It's a trap

X-wing ütközet napló & egyéb értekezések amatőr szemmel

Godgre Mos: a Star Wars story

2019. január 02. 09:46 - Godgre Mos

godgre-mos_a_star_wars_story.jpg

Mikor elkezdtem írni az X-wing sztorimat, épp jubiláltam. Akkor egy éve volt, hogy egy ausztriai nyaraláson Gábor barátom megfertőzött. Bújtuk a szabálykönyvet, értelmeztünk, akkor még nem tudtam, hogy minden szónak jelentése van. Nem volt mesterünk, aki eloszlatta volna a ködöt. Ha emlékeim nem csalnak, Gábornak volt két alapcsomagja, egy TIE Advanced-je, Interceptor-a és még valami wingje. De ez bőven elég volt a kezdeti lépésekhez.

Aztán eltelt egy újabb év és még egy fél és még mindig nem jöttem elő a történettel. Ezidáig.

Figyelem! Erősen szentimentális tartalom. 

2016 - A mag

Hazatérve hirtelen rám omlott az élet, de a mag szép lassan fejlődésnek indult, szeptemberben szárba is szökkent.
Már nem is emlékszem, hogyan került képbe a Társasfészek. Szerencsém volt, mert éppen akkortájt nyitott, emellett a magyar X-wing közösség egyik vidéki bástyája Győr. Bementem és segítséget kértem, kaptunk egy időpontot, összekaptam a társaságot - Gábor, Misi, Ricsi - és Rempi mestertől megkaptuk az első leckénket. Laci lyukat vágott a ködbe, de messze nem gondoltam volna, hogy a tanulási folyamat egy véget nem érő történet.

Nem társasjátékként gondolok az X-wing-re. Kaput nyitott a Star Wars univerzumára, ami addig csak a filmeket jelentette számomra. És megkaptam a közösséghez tartozás élményét, ami nélkül valószínűleg nem jutottam volna idáig az én privát Star Wars sztorimban.

1982 - A kötődés

Még mielőtt visszatérnék az elmúlt évek történéseihez, elidőznék a 36 évvel ezelőttiben.
Az X-wing kapcsán állt össze a kép, hogy engem az űrhajók fogtak meg ebben az eposzban. Én nem akartam jedi lenni, untam a Dagoba és Endor jeleneteket, a pulzusom a vákuumban ment fel.

Gyerekoromban rendszeresen jártunk Kőszegre moziba. Teljesen véletlenül ültünk be egy furcsa című filmre. A birodalom visszavág? Ha ez a "vissza", akkor kellett lennie egy odának is. Igen, úgy láttam az V. részt, hogy a IV.-et nem.

comics.jpg

Anyu postás volt, így azonnal hozzájutottam a megjelenő képregényekhez, amit a haverokkal rongyosra olvastunk. Kivágtam, ragasztottam mindent, amihez hozzájutottam. 
Két rendkívül eleven élményem van abból az időszakból.

1984, az első alkalom, hogy Ausztriába mehettem. Bécsben Kati nénémnél laktunk és a közelben volt egy játékbolt. Elsétáltunk előtte, és a sok játék között egy dolog vonzotta a tekintetem, egy malomkő méretű Millenium Falcon. Persze lehet, hogy csak egy tányérnyi volt, de én akkorának láttam. Olyan vágyakozás fogott el, ami ritkán. Az a fajta, amiről tudod, hogy soha nem elégül ki. Még Samantha Fox irántinál is erősebb.
A történet természetesen nem heppiendben ért véget.

A másik már a Jedi visszatérhez kapcsolódik. Annak idején az egyetlen forrás, hogy mozi bemutatókat láthassunk, a tévé volt, azon belül is a Zenebutik. Számítva arra, hogy a közelgő és várva-várt VI. részből kapok egy kis ízelítőt, minden vasárnap végignéztem a Zenebutikot, arra az 1 percre várva. Meg is kaptam, ugyan fekete-fehérben, de az endori csata így is belém égett. It's a trap. :)

zenebutik.jpg

De vissza a jövőbe.

2016 január - Missed opportunity - az elmulasztott lehetőség

Van otthon vagy 40-50 játék, tehát messze az átlag feletti állampolgár vagyok társasjáték szempontjából.
Hogy a fenébe történhetett meg, hogy társasjáték kedvelőként elkerülte a figyelmemet az X-wing?

A válasz egyszerű. Úgy gondoltam, hogy Star Wars név alatt csakis lehúzásról lehet szó. El akarsz valami szart adni? Tegyél rá egy rohamosztagost vagy Jar-Jar-t. (Űrhajót ritkán látni.) Pedig a JEM egy különszámot is áldozott az SW játékoknak. Illett volna komolyan vennem. 8 hónap eltelt az életemből X-wing nélkül.

jem_2016_01.jpg


Hasonló történt a Mátrix megjelenésekor. Volt egy ügyetlen próbálkozás William Gibson Neuromancer megfilmesítésére Keanu Reeves főszereplésével. Mikor rá 4 évre a mozikba került a Mátrix, még a közelébe sem mentem. Már csak a DVD megjelenéskor láttam és sokkot kaptam. Ilyen előítéletes lennék?

johnny-mnemonic.jpg matrix.jpg

 

2016 szeptember - Csapatépítés

Szóval Rempi szépen elmagyarázta a játék alapjait, letisztázott jó pár félreértést és én azon lelkesedésemben (ott helyben a klubbal sziámi iker társas boltban) meg is vettem a kék alapcsomagot - és itt hibáztam -, a magyar változatot. (Ha minden játékelem elérhető lenne magyarul, akkor lenne értelme a magyar változatnak.)
Akkor még úgy látszott, hogy lelkesedésemben osztozik 2 kolléga, akikkel szét is osztottuk frakciókat. Lestoppolták a lázadó és a birodalom oldalt. Így lettem én scum-os.

Így az első kiegészítőm a Most Wanted lett. Aztán csatlakozott egy Scyk és egy HWK is, illetve sokáig (Tóth) Ádámtól kértem kölcsön a Firespray-t. Elkezdtem heti rendszerességgel járni a TársasFészekbe, ahol lassan, de biztosan szedtem össze az infókat a szabályos játékhoz. (Krivan) Tibi volt rendszeres bajtársam és mentorom, aztán később egyre többet játszottam Ádámmal és (Szabó) Danival majd Dáviddal is. És természetesen az épüléshez nagyban hozzájárult Sebők Ricsi rengeteg írása, ami minden szittya magyar pilótának az X-wing kumisza.
Ahogy nyílt a csipám elkezdtem olvasni angol blogokat is, de gondolom mások is ezt a folyamatot élték át.
És a mai napig - utazás közben - rengeteg meccset nézek meg (és ekkor íródnak a cikkek is).

Apránként szedtem össze a söpredék csapatot, ki-ki csippentve a hozzávalót a családi költségvetésből. Természetesen először papír listával vittem a csapatot játszani és erősen azon gondolkodtam, hogy ha eladnám a kártyákat, abból finanszírozhatnám a további hajók beszerzését. Már körül is néztem az ebay-en, mennyit ér a kártyagyűjteményem, de sosem jutottam el odáig, hogy átrágjam magam a fizetési és szállítási kondíciókon. Aztán ahogy gyűltek a kártyák, már egy-egy listát teljesen ki tudtam rakni.

Gusztust kaptam a kártyázgatásra. Soha életemben nem gyűjtöttem semmit. A Matchbox-ok nem számítanak, mert azokat kaptam, sem szándék, sem szisztéma nem volt benne. És hogy a kaptam szót negyedszer is felhasználjam, azon kaptam magam, hogy azért is megveszek egy hajót, hogy egy kártyát birtokoljak. Kimondhatjuk, nem csak szeretem ezt a játékot, a szenvedélyem is lett egyben.

2016/17/18 - Közösségi munka

Már a "pályafutásom" elején tudtam azt, hogy sok potenciális játékost elveszít a közösség azzal, hogy a játék tartalmak nagy része csak angolul elérhető. Főként a barátaim miatt, akiket játékban akartam tudni, elkezdtem lefordítani a "Yet another" listaépítőt magyarra. A fordításban segítségemre voltak azok az ismeretlenek, akik a Facebook csoportban közzétett tartalmakat elkészítették és akik a kiadott magyar tartalmakat átadták nekem. Itt tanultam meg, hogy a szövegezés minden szava számít. (Nem kevés szöveg a mai napig hibás a YASP 1.0-ban.)

Idő híján nem volt szándékomban az érkező 2.0 kapcsán is dolgozni a fordításon, de több megkeresést kaptam. Használjátok egészséggel. Ha a hibás szövegnek csak a gyanúja is felmerül bennetek légyszi azonnal jelezzétek.

Hogy az új verzióhoz könnyebb legyen új embereket toborozni, szükség lenne mind a szabálykönyv, mind a referenciakönyv lefordítására. Ez kegyetlen nagy munka, ez már túlmutat a szabadidő és szakértelem szintemen.
Azonban a játékhoz elengedhetetlen sérüléskártyák fordítását (köszönöm a kapott segítséget) és nyomdai előkészítését megcsináltam. A letöltések között megtaláljátok.

Időközben Csibu elkészítette a szabálykönyv magyar változatát, ami elérhető a X-Wing Miniatures Hungary facebook csoportban. Nagyon hálásak vagyunk érte!

A budapesti versenyekről Ricsi rendszeresen élő vagy felvett műsort adott. Ez ihletett meg, hogy a győri alkalmakról is kellene hasonlót produkálni. De ahhoz jó lenne egy overlay amivel rá lehet a képernyőre tenni a játékosok nevét, csapatait, időt, stb. Összekalapáltam egyet és a tavalyi nemzeti verseny már ezzel lett közvetítve. Hú, volt benne sok hiányzó funkció és bug, de szép lassan eljutottam egy majdnem stabil verzióig.
Első negyedéves projekt teljesen újraírni az egészet.

2017 - Versenyszellem

Az első közösségi megmérettetésem 2017 tavaszán volt a klubban, ahol hazavittem a 2. helyezést. És aztán még háromszor megtettem ezt. De nem nyugszom, amíg lesz egy jobb is.

Budapestre először az első Store-ra mentem el, ami eredményesség szempontjából katasztrofálisra sikerült, de megalapozta a bajtársi barátságot a pesti közösséggel. E sorok írásakor már hét budapesti verseny van mögöttem. Győri sem sokkal több. (Ennek főként időpontbeli oka van.)

Továbbra is részese szeretnék lenni a kompetitív X-wingnek, de nagy eredmény nem várok magamtól, két okból. Az egyik, hogy nem játszom META listákkal. Túl sok a lehetőség, szeretek saját fűszerezésű csapattal versenyezni akkor is, ha tudom, hogy az underdog. A másik ok, hogy intuitívan játszom és ez rapszódikus eredményt szül. Sőt, azt figyeltem meg, hogy a győzelmeimnél a szerencse erősen a pártomon áll. Bár az is igaz, hogy néha a vereségeimnél is.

Erre csak egy gyógyszer van, tanulni kell.

2017 - Írkálódás

Feltettem magamnak a kérdést, hogy miért is kezdtem ebbe a blogba. A látens exhibicionizmuson túl legfőképp az, hogy rendet tegyek a fejemben. Ha leírom azzal rögzül, létrejön egy struktúra.

A okoskodások inkább snap shot jellegűek, nem HLC lövések. Ismét említeném az intuitív hozzáállásomat a játékhoz.

További ok az írásra, hogy hasznosan teljen az az idő, amit tömegközlekedési eszközön töltök. Heti 4-6 óra, amikor nem csak bámulok ki az ablakon. 

Honnan a Godgre Mos név?
Hogy egyáltalán legyen név, az Sebők Ricsi ihletése. (Ne felejtsem el megkérdezni, neki honnan a neve.) A többi már könnyen jön. A godgremos, amit már régóta használok a Greg Modos anagrammája. Aztán láttam meg benne a Star Wars illeszkedést.

Az időt visszapörgetve Unreal Tounament játékosként Zebra vagy Domino voltam. Utóbbi néven futottam évekig a magyar LFS ligában. Némi nagyzolással elmondhatnám, hogy együtt versenyeztem az akkor még erősen teenager Kiss Norbival, aki azóta kétszeres Európa Bajnok kamionversenyző (az F1 közvetítések szakkommentároraként képernyőn is láthatjátok). Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az LFS-ben Norbi az "A" liga ásza volt, én pedig a "B" liga sereghajtója. De ez mit sem vett el a lelkesedésemből.

Hogy jön ez ide? Már az internet boom hajnalán is írogattam versenybeszámolókat, de azóta nem volt olyan hobbim, ami miatt billentyűzetet ragadtam volna.

lfs.jpg

2018 - Kettőpontnulla

Mikor 2 éve beszippantott a zikszving, nagyon sajnálkoztam, hogy 4 évet elvesztegettem. Milyen jó lett volna a kezdetektől együtt élni a játékkal. Nem vásároltam meg mindent egyszerre gyorsan-gyorsan, mert fejben nem bírtam volna összetartani. Még így is nagyobb volt a tempó a normálisnál, ami a beszerzéseket illeti.
Például a Shadow Caster és Ghost csak a 1 év után került a birtokomba, mert olyan mechanizmusokat hozott a játékba, ami az akkori játékban képviselt színvonalamat (értésemet) messze meghaladta. Hiába, lassan tanulok. Illetve fele annyit játszom, mint amennyit szeretnék.

Aztán idén tavasszal megkaphattam azt amiről igazán csak álmodtam, az újrakezdés lehetőségét. Tudom, hogy ez nem az, mint 6 éve, de ennél több nem volt elvárható. Olyan mennyiségű információ omlott a nyakunkba, hogy muszáj volt összefoglalókat írnom, hogy tisztába tegyem magamban.

Míg az 1.0-ban már voltak versenylistáim, immáron megint nyakig vagyok a lehetőségekben. Tuti a következő fél évben összevissza repkedem mindenféle butasággal és talán az EB (2019. nyara) közeledtével tudom rávenni magam egy versenyre alkalmas lista kigyakorlására.

Ez utóbbit az nehezíti, hogy egy erős és rutinnal játszott META lista az ellenfélnek rossz élményt okoz. Itt Győrben ezt kerülném, mert kevés aktív játékos van (velem együtt kábé 4) és általában ők sem top listákkal repülnek.

Szóval elvesztem az újrakezdésben, bár szándék szerint a söpredékkel szeretnék többet játszani, de ez egyáltalán nem biztos, hogy így lesz. 

2019 - Tervek

Vannak.

Az egyik, hogy a nemrég megalakult 4296-os X-wing csapatot összefogva, minél több Győrön kívüli versenyre eljussunk. Ezzel kapcsolatban pedig ellen kell menjek magammal. Rá kell vennem kis közösségünk tagjait, hogy ne szégyelljenek META listával játszani egy-egy versenyen. Ebben nekem kell példát mutatnom. Azt nem tudom megígérni, hogy a januári nemzetin ez már így lesz, de dolgozom rajta.

Jövőre el kellene jutni Bécsbe, a krakkói EB már le van stipistopizva a naptárban és a "szokásos" győri és pesti megmérettetések, legalább 6-3-as megosztásban. Az RSO-ra nagyon számítok.

Aztán az fent említett overlay refactoring-ja is soron van.

A Konflikus VASSAL ligában is megpróbálok játszani, de oly nehéz azt a 3 szabad órát megtalálni a naptárban.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://itsatrap.blog.hu/api/trackback/id/tr212775748

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása