A sötét lelkűek már a karácsonyfa alatt tologathatják az imperialisták régi-új fegyverét az Assault Gunboat-ot. Ha elég öreg vagy akkor játszottál már vele majdnem 25 éve. Talán épp a szép emlékek miatt is volt nagy a várakozás. Megbillenti-e, pontosabban helyreállítja-e az egyensúlyt az erőben. A személyes spoilerem, hogy nem.
(A továbbiakban AG után ÁGi-nak szólítom.)
Kezdjük is a tárcsával. Az FFG cikkben felhozottakhoz nem tudok semmit hozzátenni: Decimátor / K-wing. Utóbbihoz azért is hasonlít, mert felkerült a nagy sikerű SLAM akció a palettára. Nem elhanyagolható előny, hogy az ÁGi tud éles 3-ast is, nagyban bővítve az újrapozíciónálási lehetőségeit. Sajnos a SLAM mellé nem jár visszafordító manőver, pedig éppen ez lett volna a tuti trükk. Na de én majd megoldom! :)
A statja 4 hull / 3 pajzs / 2 védekezés. Korrekt értékek, de ha zöld kockát fogunk a kezünkbe, legyen ott egy fókusz token is.
Kapunk egy újdonságot is a reload akciót:
"Az újratöltéshez válassz bármennyi felszerelt, de már lefordított torpedó vagy rakéta kártyát, fordítsd fel őket és rendelj a hajóhoz egy "inaktív fegyver" jelzőt."
(Bajban vagyok a "discard" szó magyarításával, az eldob nem jó, mert nem távolítjuk el, épp az ilyen esetek miatt. A lefordít szó pedig másként is előfordul a szövegekben. És ha már off topik: a weapons disabled-ra sem bírtam jobbat kitalálni, mint "inaktív fegyver". Ugyan többesszámot kellene használni, mer taz összes fegyverre vonatkozik, de így jobban hangzik. Szerintem jól kifejezi a funkciót, de ha valakinek jobb ötlete van szívesen fogadom.)
Hogy hasznos funkció-e? Első hallásra biztosan. Rakétázol, elhúzol a rákba, újratöltesz, visszatérsz. Más harcmodor, mint az én agyatlan, frontális, brutál tűzerőre alapuló taktikám. Itt lenne az ideje okosabban játszani.
Az újratöltést egy torpedó és egy rakéta slot szolgálja ki. Jómagam inkább rakéta párti vagyok. Ha tehetem Cruise, Homing vagy Concussion változat a kedvencem. A Cruise nagy előkészületet igényel, talán éppen ezért kihívás, bár a Homing drága, de az ászokat meg tudja viccelni. A Concussion is egész jól muzsikál még GC nélkül is, így mehet a módosítás slot-ba az AdvSLAM bitorolja.
Várható kimenet a rakétákra:
- Concussion, GC és fókusz nélkül: 2.68
- Concussion, GC-vel, de fókusz nélkül: 3.45
- Concussion, GC-vel, fókusszal: 3.95
- Concussion, csak fókusszal: 3.68
- Homing/Cruise-4, GC és fókusz nélkül: 2
- Homing/Cruise-4, GC-vel, de fókusz nélkül: 2.94
- Homing/Cruise-4, GC-vel, fókusszal: 3.68
- Homing/Cruise-4, csak fókusszal: 3
- Homing/Cruise-4, TL-t felhasználva, de fókusz nélkül: 3
- Homing/Cruise-4, TL-t felhasználva, fókusszal: 3.75
A kérdés, hogy a torpedó slotba a reload ellenére tegyünk-e Extra muníció fejlesztést? Véleményem szerint, csak akkor, ha bennmaradt 2 felesleges pont amit nem tudsz mire költeni. Szerény tapasztalataim azt mondják, hogy nem fogjuk tudni kihasználni a reload-ot, ha van EM. A rakétákhoz TL kell, és bár a több rakétához (a fent említettekhez is) nem kell elhasználni a TL-t, nem mindig lesz alkalmunk TL-t akciózni, ha éppen fókusz kell a védekezéshez. A range sem lesz mindig megfelelő.
Az EM mellett szól, hogy ha akciót a védekezős fókuszra költjük, mikor töltünk újra? Hmmm, azért ez elég erős érv az EM használatára.
Az EM is torpedó kártya, az is felfordítható? Válasz: nem. A kártya felszerelésekor kapjuk az extra tokent.
Rakétás title (Os-1)
Ez volt a bevezető az egyik nevesítéshez, amely ad még egy torpedó és rakéta slotot. Ezt a részét nem egészen értem a title-nek. Ha telepakoljuk a slotokat, kövér lesz a hajó, a nyakunkon marad a sok cucc, a reload pedig parlagon. Hogy így az Unguided Missiles feltehető?
Olvassuk tovább a szöveget: az inaktív fegyver jelző ellenére végrehajthatunk torpedó és rakéta támadás bemért célpont ellen. SLAM nélkül oké, de SLAM után a TL mellett fókusz is kellene, mert a módosítatlan lövés, az csak a egy nagy puki. Szóval UM ugrott, amúgy sem bírom. Viszont tehetünk egy nagy és rövid hatótávolságú rakétát (ízlés szerint torpedót) a szárnyak alá.
Mivel másodlagos fegyver nélkül nem ütőképes a Gunboat, a hatékony lövéseink ezekből a slotokból származnak majd. El tudom képzelni, ahogy odaSLAMtelenkedünk range 1-be és... A gyakorlatban már nem fog menni, de a pilótákról majd később.
Aztán eszembe jutott egy érv a title torpedó és rakéta slotja mellett. Lehet, hogy valaki torpedókkal óhajtja felszerelni a hajót. Nahát!
Ágyús title (XG-1)
Kapunk 2 ágyú slotot, ahol a max 2-es pontértékűvel lőhetünk inaktív fegyver jelző mellett. Mivel az alap 2-es tűzerő manapság a lepkefing kategória, tennük kell egy Manglert és egy Jammer/Tractor/Flechett stukkert a hajóra (ARC Caster nem kompatibilis a birodalmi szabványokkal. Bakancslistára: ARC Caster kipróbálása), ami így minimum 5 pont.
Tervezhetjük úgy a konfigot, hogy nem akarunk SLAM után ágyúzni, akkor Mangler/Heavy Laser mellé az új Linked Battery ágyút hozzuk, ami emeli a tűzbiztonságot a kocka újradobás által.
Tegyük egy kicsit magunk elé a két nevesítést, melyiket vinnénk csatába? Egy-egy torpedó/rakéta találat sorsdöntő lehet az ütközet alatt, de az ágyúzás kiszámíthatóbb, stabilabb megoldás.
Nézzük át a pilótákat, ez fogja eldönteni a hajó használhatóságát.
Nu Squadron Pilot, PS2, 18 pont
PS2-es pilótára nem hoznék rakétát, pedig mániám a rakétás Z-95. (Legtöbbször lelövik, mielőtt a rakétától megszabadulna.) Túl drága ágyú sem való rá, mert a mosónők korán halnak.
Nu Squadron Pilot + "Mangler" Cannon + Linked Battery + Advanced SLAM + XG-1 Assault Configuration = 27 pont
Összességében elmondhatom, hogy az AdvSLAM nálam alapfelszereltség, SLAM után védeni kell a hátsót. Különösen igaz ez alacsony PS-en, ahol a többiek még simán ránk helyezkednek.A rakétázást a Long-Range Scanners mentheti meg, ahol elővennék egy összehasonlítást:
- Nu Squadron Pilot + Extra Munitions + Concussion Missiles + Long-Range Scanners = 24 pont
- Scimitar Squadron Pilot (TIE Bomber) + Extra Munitions + Concussion Missiles + Long-Range Scanners = 22 pont
Kinek ér meg 2 pontot 3 pajzzsal + 1 élet?
Rho Squadron Veteran, PS4, 21 pont, EPT slot
A rakétát még itt is hanyagolnám, viszont az EPT slotot kihasználnám újradobásra és így feltehetnék egy csesztető ágyút másodiknak, hogy SLAM után is álljon a zászló.
Rho Squadron Veteran + Predator + "Mangler" Cannon + Jamming Beam + Advanced SLAM + XG-1 Assault Configuration = 32 pont
Igen, már karcoljuk az 1/3-adot.
Lieutenant Karsabi, PS5, 24 pont, EPT slot
Klassz képessége van, egy stresszért cserébe, megszabadulhatunk az inaktív fegyver tokentől. Mit kapunk ezzel? XG-1 nevesítéssel nem csak 3 pont alatti csúzlival lőhetünk SLAM után. Os-1 title mellett csak nyűg lenne a kapott stressz. Adódik, hogy előbbire építkezzünk. Már csak a PS5 miatt is.
Lieutenant Karsabi + Lightning Reflexes + Heavy Laser Cannon + Linked Battery + Advanced SLAM + XG-1 Assault Configuration = 37
A Lightning Reflexes egy igazán izgalmas lehetőseget adna, hogy ne csak SLAM-mel tudjunk megfordulni, tuti kipróbálom.
Major Vynder, PS7, 26 pont, EPT slot
Na talán most! Jöhet az Os-1. PS-9-re húzva remélhetőleg lesz esélyünk utolsóként lépni, és célbemérni. Fókusz nélkül elérünk 3-as sebzés kimenetet.
Major Vynder + Veteran Instincts + Extra Munitions + Concussion Missiles + Proton Rockets + Advanced SLAM + Os-1 Arsenal Loadout = 40
Ácsi, 3-at a Heavy Laser is tud fókuszzal!
Major Vynder + Veteran Instincts + Heavy Laser Cannon + Tractor Beam + Advanced SLAM + XG-1 Assault Configuration = 38
2 pontért SLAM után is nagyot lehet durrantani. Viszont SLAM után jól esne a fókusz is.
Árban Defender és TIE/sf magasságába kerül és hiába okoskodom itt, nem tudnám megmondani, hogy hasonló karriert be tud-e futni.
FFG: most komoly hogy a bemutató cikkben egy X-wing ellen vitézkedik?
Egyéb upgrade kártyák - más hajókon
Saturation Salvo
Egy vállrándítással elintézem.
Linked Battery
Nem sok egyéb hajó viselheti. Az egyik a Defender, de x7 nevesítésnél nem tehető fel, D mellé meg értelmetlen, tehát az üres hajókon ad Predator effektust. Ehh, akkor inkább x7 + Predator.
A másik a haldokló nagy kedvencem a B-wing. A BBBB formációkban kiváltható a Fire-Control System. Előnye, hogy lehet célpontot váltani, hátránya, hogy csak 1 kockát lehet újradobni.
A konklúzió majdnem elmaradt
A birodalmiaktól eleddig idegen megoldások. Nem egy újabb TIE variáns. Ennyi épp elég, hogy "kelljen".
De nem lesz metagalaktikus tényező.
Az AdvSLAM nerfről: mineszotai puccsiták megelégelve hosszan tartó uralkodását, erőszakkal megfosztották hatalmától Miranda Doni királynőt. Úgy gondolták, hogy Nym király jobban szolgálja majd a népet. A rendfenntartók jelentési szerint az új király sem érezheti magát biztonságban, mert új trónkövetelő lépett fel, hogy részt kérjen a hatalomból.